Nog steeds geen responsive website? Maakt dit uit?

Wat is een responsive website?

Eigenlijk geeft de benaming het al weg: responsive = aanpassend. Responsive websites passen zich aan, aan het scherm waarmee de bezoeker de website bekijkt. Dit betekent dat de lay-out en typografie van de website zich corrigeert aan het formaat (resolutie) van het beeldscherm. Websites zien er dus anders uit op een desktop monitor, tablet of een smartphone. Wanneer je werkt op een desktop kun je proberen de browser te verkleinen, dan kun je goed zien wat er gebeurt.

Wat zijn de voordelen?

Eén van de grootste voordelen is gericht op gebruiksgemak van de bezoeker. Met een responsive design is de website zo opgebouwd dat alle content, zoals afbeeldingen en teksten optimaal worden getoond op verschillende (scherm)formaten. De inhoud past zich aan naar zijn of haar apparaat waarop de website wordt bekeken. Het is niet nodig tekst te vergroten om dit goed te kunnen lezen. Maar, met alleen het meeschalen ben je er nog niet. Om de gebruikerservaring zoveel mogelijk te optimaliseren moet de inhoud ook (deels) worden gewijzigd. Bepaalde elementen zijn alleen geschikt voor grotere schermformaten. Door een onderscheid te maken tussen een mobiele en desktop versie wordt voorkomen dat de bezoekers door lange stukken tekst moet scrollen voordat bepaalde informatie gevonden is, bijvoorbeeld bij het zoeken naar telefoonnummers, contactformulieren of e-mailadressen.

Responsive website LaagLand Media Wolvega

Ik ook?

Een responsive website is de nieuwe norm. Bezoekers verwachten een website die goed leesbaar is ongeacht op welk apparaat deze wordt geopend. Werkt een website niet goed? Dan wordt er gekeken naar een alternatief waar informatie wel goed vindbaar en leesbaar is.

Ook Google straft websites die niet mobiel beschikbaar zijn en krijgen daardoor een lagere score in de zoekresultaten. Google heeft zelfs een aankondiging gedaan voor een aparte mobiele index. Mobile first is de insteek bij Google. Steeds meer mensen zoeken naar informatie (en kattenplaatjes) op hun mobiele telefoon, deze trend valt niet te ontkennen. Door het toenemen van ‘late night surfing’ op mobiele telefoons heeft Apple in de nieuwe iOS een ‘Night shift’ functie ingebouwd, waarbij ‘s nachts blauw licht uit het scherm gefilterd wordt zodat je beter aan de nachtrust toekomt, blauw licht werkt dit namelijk tegen. (Ook voor Android zijn er apps beschikbaar: Night shift: Blue light filter). Mobiel surfen is dus booming en gaat naar verwachting toenemen. Volgens cijfers van Zenith zal in de loop van 2017 maar liefst 75% van al het internetverkeer wereldwijd afkomstig zijn van mobiele apparaten. Wij raden dus zeker een responsive website aan.

Stuur een mailtje naar info@laaglandmedia.nl als je meer wilt weten over het responsive maken van jouw website.